آخرین اخبار :
کد خبر : 25211 دوشنبه 6 ارديبهشت 1400 اجتماعی
ایرنا

سه شهرستان دیگر مازندران هم میزبان کارآزمایی واکسن کووپارس شدند

دانشگاه علوم پزشکی مازندران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن « کووپارس پاستور » در شهرستان‌های قائمشهر، میاندرود و جویبار هم تزریق می‌شود

به گزار خبر مازندران پیش از این طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، قرار بود مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس در هشت شهرستان کشور شامل ساری و بابل در استان مازندران ، اصفهان، زنجان، بندر عباس، کرمان، همدان و یزد انجام شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران عصر روز دوشنبه پس از انتشار اطلاعیه این دانشگاه به خبرنگار ایرنا گفت : شهرستان های جویبار ، میاندورد و قائمشهر به جمع مناطق پایلوت تزریق واکسن کووپارس پیوسته اند.

دکتر سیمین بابایی با اعلام این که تاکنون در شهرهای ساری و بابل حدود سه هزار نفر ثبت نام کردند ، افزود : شهروندان ۱۸ تا ۸۰ ساله ساکن شهرهای قائمشهر ، جویبار و میاندرود که شاخص های سلامت عمومیشان تایید شده بوده یا بیماری های زمینه ای کنترل شده داشته باشند ، واجد شرایط شرکت در سومین مرحله کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس هستند و می توانند داوطلب شوند.

وی افزود : ثبت نام از شهروندان داوطلب ساری از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و شهروندان بابلی از سوی دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز همچنان ادامه خواهد داشت تا سهمیه استان محقق شود.

دکتر بابایی سهمیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران را سه هزار و ۵۰۰ داوطلب و دانشگاه علوم پزشکی بابل را هم سه هزار داوطلب اعلام کرد و گفت : پیش بینی ما این است که تزریق واکسن به این افراد پس از بررسی وضعیت سلامتیشان از اواخر هفته جاری یا اوایل هفته آینده شروع شود.

طبق آخرین آماری که دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران صبح امروز در اختیار ایرنا قرار دادند ، تاکنون ۲ هزار و ۸۰۰ نفر برای دریافت واکسن کووپارس در چارچوب مرحله سوم کارآزمایی بالینی این واکسن داوطلب شده اند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ، داوطلبان تا هفته آینده فرصت دارند برای دریافت این واکسن از طریق مراجعه به سامانه واکسن کرونا به آدرس http://www.pasteurcovac.ir ثبت نام و یا به پزشک خانواده خود برای اعلام مرابت داوطلبی مراجعه کنند.

واکسن کووپارس تولیدی مشترک انستیتو پاستور و کشور کوبا است و تاکنون که دو مرحله کارآزمایی بالینی را پشت سر گذ اشته ، یکی از کم‌عارضه‌ترین واکسن‌های کرونا بوده است.

طبق اظهارات مجریان طرح کارآزمایی ، واکسن انستیتو پاستور و کوبا یک واکسن نوترکیب است که روی یکی از پروتئین ها سوار می شود تا بتواند آنتی‌ژن‌های کووید را حمل کند. طراحی واکسن به گونه‌ای است که تاکنون و با توجه به نتایج فاز یک و دو بالینی، یکی از کاراترین واکسن‌های دنیا بوده است.

رییس انستیتو پاستور ایران پیش از این اعلام کرده بود که فاز حیوانی، فاز اول و دوم کارآزمایی واکسن کووپارس مشترک این موسسه و کوبا با نظارت و حضور کارشناسان ایرانی در کشور کوبا انجام شد و جمهوری اسلامی ایران پس از اطمینان از اثربخشی این واکسن ، قراردادی با کوبایی بست تا مرحله سوم کارآزمایی بالینی و تولید آن در داخل کشور انجام شود.

گزارش های رسانه ای نشان می دهد که کشور کوبا پیش از این با همین واکسن  ، واکسیناسیون عمومی را آغاز کرد. در فاز اول آزمایش انسانی ، واکسن مشترک ایران و کوبا به ۱۰۰ نفر و در مرحله دوم به ۹۰۰ نفر از شهروندان کوبایی تزریق شده بود. کارآزمایی مرحله سوم هم قرار است روی ۵۰هزار نفر ایرانی انجام شود.

طبق برآورد وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، واکسن کووپارس پاستور زودتر از سایر واکسن های تولید داخل به مرحله واکسیناسیون عمومی خواهد رسید.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها