آخرین اخبار :
کد خبر : 13566 شنبه 29 تير 1398 دولت و ادارات
با بازدید معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و استاندار مازندران

پروژه محور تنکابن – الموت و قزوین شتاب بیشتری می گیرد.

به دنبال بازدید معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ، استاندار مازندران و سایر مسئولین کشوری و استانی عملیات اجرایی بخشی از جاده تنکابن – الموت به قزوین که به دلیل نداشتن طرح زیست محیطی متوقف شده بود بزودی تعیین تکلیف و با رفع موانع پیش رو اجرای این پروژه شتاب بیشتری می گیرد.

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران ، مهندس سید محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی استان ضمن اشاره به این خبر افزود : محور تنکابن – الموت و قزوین که عملیات اجرایی بخشی از این محور به دلیل نداشتن طرح مطالعات زیست محیطی متوقف شده بود با سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به مازندران و بازدید از این محور و تعیین تکلیف آن در آینده ای نزدیک  این پروژه با سرعت بیشتری نسبت به گذشته دنبال می شود .

وي با اشاره به اجراي طرح راهسازي محور تنکابن به الموت قزوين از مسير ييلاقي و کوهستاني سه هزار گفت: به دليل شرايط اقليمي حاکم بر منطقه، پنج ماه از سال فعاليت راهسازي در اين منطقه با کندي پيش مي رود.

مديركل راه و شهرسازي مازندران رانشي بودن زمين منطقه سه هزار و سنگی بودن و نیاز به ایجاد ترانشه های سنگی را از مهمترين مشکلات اجراي راهسازي در اين منطقه برشمرد.

وي افزود: اين محور پنجمين محور ارتباطي مازندران با پايتخت کشور محسوب مي شود که در صورت تکميل عمليات راهسازي در اين محور زمان سفر از مازندران به تهران يک ساعت کاهش خواهد يافت.

مهندس  نظری اظهار داشت : محور قزوين- تنکابن جاده درجه يک منطقه محسوب شده که با بهره برداري از اين محور علاوه بر کاهش يک ساعته سفر گردشگران به استان ، ساکنان 74 روستاي منطقه سه هزار با رونق اقتصادي مواجه خواهند شد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مازندران با ابراز رضايت از ارائه خدمات عمومي به روستاييان منطقه سه هزار گفت: کشاورزي منطقه در بخش باغداري و دامپروري نيز با راه اندازي محور تنکابن به الموت قزوين رونق بيشتري مي گيرد. 

مهندس نظری مدیر کل راه و شهرسازی استان تصریح نمود: این محور به طول ۱۶۴ کیلومتر در ۶ فاز ساخته می‌شود و اخیراً هم ۲ دستگاه تونل به طول ۸ کیلومتر تکمیل شده و ۴ دستگاه تونل دیگر هم در حال ساخت است .

مهندس نظری افزود: برای حفاظت از حیات وحش هم ۵ دستگاه گالری برای عبور حیات وحش در کیلومتر ۴۴ تا ۵۳ در منطقه قزوین احداث شده و همچنین قرار است ۲ ایستگاه پایش تصویری هم در طول مسیر احداث شود .

هم اکنون از ۳۵ کیلومتر ابلاغی ین جاده در مازندران ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۱۴ کیلومتر بر اساس نقشه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی هم ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

گفتنی است طرح راه اصلی تنکابن - الموت – قزوین که پیشنهاد آن در سفر رهبر معظم انقلاب در سال ۸۲ مطرح و با اعلام موافقت نامه طرح در سال ۸۶ عملیات اجرایی مرحله نخست آن از قزوین آغاز شد، در مجموع شامل ۶ قطعه است که با احداث آن شهرستان تنکابن در استان مازندران به بخش الموت از توابع شهرستان قزوین متصل می شود . فاصله شهرستان تنکابن تا شهرستان قزوین از طریق این پروژه ۱۶۴ کیلومتر است که ۹۲ کیلومتر آن در استان قزوین و ۶۲ کیلومتر در استان مازندران واقع شده است. در شرایط کنونی مسافت فعلی شهرستان تنکابن تا شهرستان قزوین از مسیر جاده رشت ۳۳۰ کیلومتر است که با احداث این جاده، طول این مسیرحدود ۱۷۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت.

در گذشته های نه چندان دور این جاده کوهستانی و سنگلاخی پر پیچ و خم با طبیعت بکر که یک طرف آن صخره های مخملی و طرف دیگر دره ای عمیق که به رودخانه ای خروشان منتهی می شود مسیر تردد مردمانی بود که با عبور از روستاهای یان دشت، خانیان، آش محله، سربالان، یوج، شهرستان، درجان، مران، سلج انبار و پیچ بن در استان مازندران به سرزمین دژهای تسخیر ناپذیر و روستاهای دیندرود، گرمارود، کلان، زوارک، سلیکان، ورک، حسن آباد و… سرانجام به الموت و قزوین می رسیدند.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها