آخرین اخبار :
کد خبر : 46046 شنبه 23 دي 1402 سیاست
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران:

زمینه صادرات ماهیان خاویاری خزر فراهم شود

حسن خیریانپور، معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران با اشاره به ظرفیت های بی نظیر استان در تولید انواع آبزیان، گفت: زمینه صادرات ماهیان خاویاری خزر باید فراهم شود. ‎

حسن خیریانپور روز شنبه در آیین رهاسازی بچه ماهی در قفس های دریایی شهرستان عباس آباد، افزود: امروز در دریای خزر ذخایر فراوان انواع گونه های آبزی که از ارزش غذایی فراوانی بر خوردار بوده، وجود دارد اما گونه خاویاری با توجه به مشتقات آن بی نظیر و منحصر بفرد است و ضرورت دارد بستر صادرات این آبزی در خزر فراهم شود.

وی با تاکید بر آنکه سیاست های ابلاغی امسال مقام معظم رهبری در حوزه توسعه اقتصادی دریا محور بر پایه ۹ بند تعریف شده است، خاطر نشان کرد: در این میان سه یا چهار بند سیاست های ابلاغی در حوزه اقتصادی بوده و در بخش شیلات، مازندران با توجه به برخورداری از کریدور شمال - جنوب، کَشتی سازی و ... مهم ترین موضوعی که باید مورد توجه مسوولان امر قرار گیرد، تقویت ذخایر دریایی به ویژه ماهیان خاویاری است، چرا که از ارزش غذایی بسیار بالا برخوردار بوده و مشتقات آن هم صادر می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشکری مازندران، تاکید کرد: با توجه به ارزش و منحصر بفرد بودن این گونه آبزی در خزر، مسئولیت و تعهدات مسوولان امر دوچندان شده و باید روند ارائه خدمات بانکی و حذف فرآیند کاغذبازی های اداری را برای فعالان اقتصادی این بخش آسان کنیم تا بستر سرمایه گذاری در این زمینه پویا شود.

خیریانپور افزود: امروز باحمایت استاندار و ایجاد پنجره واحد بسیاری از فرآیندهای اخذ مجوز کاهش یافته اما با توجه به هدف گذاری انجام شده و تشکیل کارگروه ویژه توسعه آبزی پروری در استان میزان تولید آبزیان استان از ۹۵ هزار تن سال گذشته به ۱۱۵ هزار تن درسال جاری افزایش پیدا کرده است و باید به مزرعه ۱۲۸ هزار تن برسد.

وی در ادامه با اشاره به رودخانه های مهم در استان، از تلاش و کوشش شیلات استان در احیای مرکز راهبردی بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آزادماهیان شهید باهنر کلاردشت تکثیر و رهاسازی بچه ماهی آزاد در دریای خزر قدردانی کرد و گفت: باید از اقدامات شیلات استان و تشکل‌ها و بهره برداران شیلاتی در بهره برداری ۲ منظوره از اراضی کشاورزی بعد از برداشت برنج با پرورش ماهی قزل آلا در استخرهای شالیزاری تقدیر و تشکر کرد و این فعالیت‌ها در سطح استان گسترش و تعمیم یابد.

خیریانپور به ظرفیت‌های گلخانه ها در منطقه غرب استان اشاره کرد و گفت: اگر این گلخانه ها از روش نوین آکواپونیک (تلفیق پرورش ماهی و گیاه) استفاده کنند، می‌توانند از این ظرفیت نهایت بهره برداری اقتصادی را برد و باید توسعه این گونه فعالیت در کارگروه توسعه آبزی پروری مطرح و پیگیری شود.

معاون استاندار در پایان تصریح کرد: باید از تسهیلات تبصره ۱۸ برای توسعه فعالیت‌های آبزی پروری از جمله پرورش ماهی در قفسهای دریایی بهره برد و تمامی دستگاه‌های بخش اقتصادی باید کمک کنند تا در نهضت احیای واحد های راکد، این واحدها در مدار تولید قرار گیرند که در این دولت توانستیم ۲۱۴ واحد راکد را فعال و در مدار تولید قرار دهیم.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها