آخرین اخبار :
کد خبر : 45868 سه شنبه 30 آبان 1402 حوادث
رشد ۸۹ درصدی مرگ ناشی از گازمنوکسید کربن طی هفت ماه امسال در مازندران

افزایش تلفات ناشی از گاز "منوکسید کربن" با تغییرات جوی

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: در هفت ماه امسال آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۸۹ درصدی داشت.

به گزارش خبرمازندران، دکتر علی عباسی با هشدار به هموطنان در نحوه استفاده از وسایل گاز سوز به ویژه در نیمه دوم سال اظهار کرد: در هفت ماهه امسال ۱۷ نفر به دلیل مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در مازندران جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۱۵ نفر مرد و ما بقی زن بودند.

وی با اشاره به اینکه براساس آمار، شهرهای نوشهر با ۴، آمل و نور هر کدام با ۳ ، سیمرغ با ۲ نفر به ترتیب بیشترین و شهرستان‌های رامسر، تنکابن، چالوس، قائمشهر و ساری هر کدام با یک فوتی کمترین فوتی ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن را داشتند، افزود: امسال در فروردین ماه با ۵، اردیبهشت و تیر با ۳، خرداد، مرداد و مهر ماه با ۲ فوتی به ترتیب بیشترین و کمترین ماه‌های سال در مرگ ناشی با گاز منوکسید کربن را به خود اختصاص دادند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با تأکید بر ارتباط مستقیم تغییرات جوی و افزایش مرگ و میر ناشی از گاز منوکسید کربن، تصریح کرد: تغییرات ناگهانی جوی مانند کاهش دما، بارش‌های پیش‌بینی نشده و عدم آمادگی هموطنان برای استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد ارتباط مستقیم با افزایش آمار مرگ و میر با این کشنده خاموش دارد.

این مسئول از هموطنان درخواست کرد، با رعایت نکات ایمنی و توصیه‌های ارائه شده مانع از وقوع مخاطرات جانی و حوادث تلخ برای خود و عزیزانشان شوند.

اقدامات لازم در هنگام برخورد با فرد مسموم با منوکسیدکربن

عباسی به بهترین راهکار در هنگام برخور با بیمار مسموم با گاز منوکسید کربن را خارج کردن مصدوم از محیط حادثه دانست و گفت: بلافاصله باید بیمار را در هوای آزاد و در معرض اکسیژن قرار داده و سریعا وی را به اولین مرکز درمانی رساند. هم چنین باز کردن پنجره‌ها و ایجاد تهویه در محیط از مسمومیت سایر افراد جلوگیری خواهد کرد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها