آخرین اخبار :
کد خبر : 45850 پنج شنبه 25 آبان 1402 علم و فناوري

کسب مقام نخست تیم دانشجویی (NITsat ) دانشگاه نوشیروانی در مسابقات ‌کیوبست

تیم دانشجویی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل زیرنظر پژوهشکده سراج این دانشگاه موفق به کسب مقام نخست در مسابقات طراحی و ساخت ماهواره مکعبی (کیوبست) در سطح ملی شد.

"سید مهدی میرمیران" یکی از اعضای این تیم در حاشیه نمایشگاه پانزدهمین رویداد بین‌المللی راینوکاپ ایران ۲۰۲۳ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ماهواره مکعبی نوعی ماهواره کوچک با اندازه و وزن کم است.

وی افزود: امروزه استفاده از ماهواره‌های مکعبی به دلیل ابعاد کوچک و وزن پایین گسترش زیادی پیداکرده و یکی از مزیت‌های آن کاهش هزینه پرتاب و قابلیت منظومه سازی برای انجام ماموریت‌های گسترده‌تر است.

 

میرمیران تصریح کرد: امروزه ماهواره‌های مکعبی به عنوان ابزار مهمی برای مطالعات فضایی و ارائه خدمات ارتباطی شناخته می‌شوند.

وی مدیریت در داده با کاهش چشمگیر هزینه به یک سوم هزینه جهانی در استانداردهای فضایی را از محوری‌ترین ویژگی این پروژه برشمرد و ادامه داد: استفاده از فناوری نوین در طراحی از ویژگی عمده این پروژه است که در زیرساخت مخابرات از آن بهره می‌برند.

وی تصریح کرد: این مدل دستاورد نوین که سبب نوآوری در مخابرات، پایش سلامت سازه، نوآوری در علم هوا و فضا و عمران می‌شود برای نخستین بار در کشور رخ داده است.

وی با اشاره به کاربرد آن در بخش‌های مختلف افزود: طراحی و ساخت پلتفرم ماهواره‌های مکعبی، ماهواره باقابلیت انجام ماموریت‌های اینترنت اشیاء و تصویربرداری، تصویربرداری ماهواره‌ای، تخمین میزان بارندگی و پیش‌بینی خشکسالی، شناخت انواع ابرها و پوشش‌های ابری با تعیین درصد پوشش، تعیین دمای سطح آب‌ها و خشکسالی، تهیه نقشه‌های اقلیمی منطقه‌ای وجهانی، ردیابی طوفان، تهیه نقشه پوشش یخی و بررسی وضعیت اقیانوس‌ها، کنترل وضعیت ماهواره با استفاده از یک عملگر مغناطیسی سه محوره و... است.

میرمیران با اشاره به اینکه درصدد تجاری سازی این پروژه هستیم، یادآور شد: این فناوری توسط ۱۰ نفر از متخصصان و دانشجویان نخبه در رشته هوافضا، مکانیک، برق، فیزیک طراحی و شبیه سازی شده که مورد تایید متخصصان سازمان فضایی کشوراست.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها