آخرین اخبار :
کد خبر : 45791 سه شنبه 9 آبان 1402 صنعت

فرسودگی ۲۵ درصد شبکه آبرسانی مازندران

فرسودگی ۲۵ درصد شبکه آبرسانی مازندران ایسنا/مازندران مدیرعامل شرکت آبفای مازندران با بیان اینکه از مجموع ۲۱ هزار شبکه استان حدود ۵ هزار و ۳۰۰ متر یعنی ۲۵ درصد فرسوده است، گفت: برای اصلاح فرسودگی شبکه، ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

بهزاد برارزاده امروز، ۹ آبان ماه در نشست خبری با خبرنگاران غرب مازندران که در اداره آبفای نوشهر برگزار شد، با اشاره به تدوین کتابچه تنش آبی استان مازندران، اظهار کرد: نیاز آبی استان برای جمعیت ثابت و غیر بومی ۱۸ هزار متر در ثانیه است در حالیکه در حالت عادی به ۱۳ هزار متر می‌رسد و این میزان آب از ۳۷۳ دهنه چشمه تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه ۸۸ درصد نیاز آبی استان از سفره‌های زیرزمینی و تنها ۱۲ درصد از سدهای موجود در استان تامین می‌شود، افزود: نیاز است با تزریق اعتبارات لازم، سد انحرافی دو هزار، سه هزار، هراز، گله‌ور به اتمام برسد.

وی ضمن قدردانی از پیگیری‌ها و حمایت‌های استاندار مازندران در جهت رفع تنش آبی استان، گفت: با پیگیری‌های انجام شده و تخصیص اعتبارات پروژه بزرگ فاضلاب در نوشهر و چالوس در حال انجام است.

 

قرارداد۶۰۲ میلیاردی برای رفع تنش آبی مازندران

مدیرعامل آبفای مازندران با بیان اینکه ۲ سال قبل تنها سه میلیارد تومان برای رفع تنش آبی استان اختصاص می‌یافت اما امروز ۶۰۲ میلیارد تومان قرار داد بسته شده است، یادآور شد: سپاه کربلا هم با آبفای مازندران همراه است تا فریاد مطالبه‌گری این شرکت به گوش شرکت مهندسی وزارت نیرو برسد و از قِبل آن توانستیم اعتبارات خوبی بگیریم.

مازندران باید یک کلان شهر ملی دیده شود

برارزاده با تاکید بر اینکه مازندران در بحث آب باید به عنوان یک کلان شهر ملی دیده شود، تصریح کرد: جمعیت این استان سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است و زیرساخت‌ها نیز برای این جمعیت در نظر گرفته شده است در حالیکه خدماتی که داده می‌شود برای حدود ۲۰ میلیون جمعیت بومی و غیر بومی است. بنابراین باید جمعیت استان بر اساس سرشماری مسکن دیده شود.

وی خاطرنشان کرد: نگاه دولت به روستاها، برای ۱۰ هزار روستای کشور ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شد و سهم مازندران در گام نخست برای ۲۰۰ روستا ۳۳۰ میلیارد تومان از محل محرومیت زدایی بوده است و در فاز دوم نیز برای هزار و ۳۵۰ روستا استان مطالبه گری می‌شود.

مدیرعامل آبفای مازندران از بهسازی ۷۳ حلقه چاه در سال ۱۴۰۱ در استان خبر داد و گفت: در سال جاری نیز بهسازی ۱۲۰ حلقه چاه در برنامه است.

برارزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۶ تصفیه‌خانه در مازندران فعالیت دارد اما با حمایت استاندار مازندران، چهار تصفیه‌خانه دیگر نیز امسال کلنگ‌زنی شد.

وجود ۲۰ هزار اشتراک غیر مجاز در مازندران

وی از شناسایی ۲۰ هزار اشتراک غیر مجاز در استان خبر داد و یاداور شد: در استان مازندران به دلیل شرایطی که وجود دارد ساخت و سازهای خارج از بافت زیاد صورت می‌گیرد در نتیجه دست اندازی به شبکه آب زیاد است که این امر لطمات زیادی را به خط انتقال وارد می‌کند.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه از مجموع ۲۱ هزار شبکه استان حدود ۵ هزار و ۳۰۰ متر یعنی ۲۵ درصد فرسوده است، تاکید کرد: برای اصلاح فرسودگی شبکه، ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

برارزاده با اشاره به بدهی ۳۰۰ میلیارد تومانی مشترکین به شرکت آبفای مازندران، بیان کرد: در حال حاضر در شهرستان‌های نوشهر ۲۴ پروژه، چالوس ۱۵ پروژه و کلاردشت ۱۱ پروژه در حال کار است.

 وی گفت: از مجموع سه هزار و ۶۰۰ روستای مازندران تنها هزار و ۷۷۰ روستا تحت پوشش آبفا است و مابقی توسط شوراها و هیات امنا اداره می‌شود.

در ادامه خبرنگاران از پروژه تصفیه خانه نوشهر و چالوس بازدید کردند.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها