آخرین اخبار :
کد خبر : 44682 جمعه 7 مهر 1402 صنعت
نیروگاه نکا

سي ­و ششمين يادواره شهدای سرافراز نيروگاه شهيدسليمي نكا برگزار شد

سي ­و ششمین يادواره 33 شهيد سرافراز نيروگاه شهيدسليمي نكا و گراميداشت مقام شهید خوشنام میهمان در نیروگاه و شهدای بسیج کارگری استان مازندران برگزار شد.

     سي ­و ششمین يادواره 33 شهيد سرافراز نيروگاه شهيدسليمي نكا و گراميداشت مقام شهید خوشنام میهمان در نیروگاه و شهدای بسیج کارگری استان مازندران برگزار شد.

      در اين مراسم كه جمعي از پيشكسوتان عرصه جهاد و شهادت، خانواده­هاي معظم شهدای نیروگاه و شماری از مسئولان کشوری و استاني و کارکنان نیروگاه حضور داشتند، نماینده ولی فقیه در استان مازندران طي سخناني ضمن تجلیل و گرامیداشت یاد ماندگار شهدا، به تبیین ویژگی­های شخصیتی و جایگاه رفیع معنوی شهدا پرداخت.

      آیت­ا... محمدباقر محمدی لائینی دین­مداری،­ عشق به خدمت، ساده­زیستی، بی­رغبتی به دنیا و رعایت حقوق بیت­المال را از ویژگی­های شخصیتی شهدا برشمرد و گفت: شهدای ما عاشق خدمت به دین، ملت و مملکت بودند و هیچگاه مجذوب مال و مکنت و جاذبه­­های دنیا نشدند و تا آخر به پای آرمان­های خود ثابت قدم ماندند.

      وی جامعه امروز را نیازمند بازشناسی و تبعیت از روحیه شهدا دانست و افزود: شهدای ما در رعایت حقوق بیت­المال بسیار دقیق و حساس و با دل و جان عاشق و یاور انقلاب بودند و فرصت­ها و موقعیت­های خوب اجتماعی، زن و فرزند و تعلقات دنیوی نتوانست خللی در اراده­های استوار آنان برای ادای وظیفه ایجاد کند، مسئولان ما نیز باید با تأسی از شیوه زندگی شهدا در راه ارائه خدمت صادقانه و رعایت حقوق بیت­المال کوشا و حساس باشند.

      وی با استناد به روایات از شهدا به عنوان وارثان پیامبران و امامان(ع) یاد کرد و گفت: بیان نورانی حضرت امام راحل که فرمودند: « افتخار شهادت از خاندان نبوت و ولایت به پیروان آنها به ارث رسیده است» ناظر بر همین مطلب است. 

      آیت­ا... محمدی لائینی با تأکید بر لزوم زنده­نگهداشتن یاد و نام شهدا ادامه داد: شهادت برای ملت ما یک سرمایه معنوی است و یادواره شهدا بستر مناسبی برای پاسداشت شهید و شهادت، ترویج فضیلت­ها و تقویت ایمان و معنویت و امنیت در جامعه است به همین دلیل دشمنان سعی می­کنند تا مردم یاد شهید و شهات به فراموشی بسپارند و لذا مقام معظم رهبری فرمودند:« دشمنان بدانند نمی­گذاریم نام شهید و شهادت در این کشور فراموش شود ». 

      نماینده ولی فقیه در استان مازندران در بخش دیگری از سخنان خود به توفیقات و دستاوردهای داخلی و بین­المللی دولت سیزدهم اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: دولت سیزدهم علیرغم اینکه در میان مشکلات عدیده داخلی و خارجی زمام امور کشور را بدست گرفته بود، توفیقات خوبی در عرصه­های مختلف داخلی و خارجی از جمله عضویت در گروه های شانگ­های و بریکس، توسعه روابط با کشورهای آفریقایی، آمریکای جنوبی و همسایگان، برقراری امنیت در کشور و خلع سلاح مخالفان مسلح مستقر در خاک عراق، بیان مواضع اصولی و دفاع از ارزش­ها در سخنرانی­های سالانه سازمان ملل داشته است.

      در ابتداي اين مراسم مديرعامل شرکت مدیریت تولیدبرق نکا ضمن خير مقدم­گويي به میهمانان ضيافت شهدا و گراميداشت ياد و خاطره ماندگار امام راحل­(ره) و شهداي عزيز، بويژه 33 شهيـد نيروگاه، شهید خوشنام مدفون در نیروگاه و شهدای کارگری استان مازندران، به تبيين نقش شهدا در تحكيم اقتدار انقلاب اسلامي و ضرورت پاسداشت ياد شهدا پرداخت.

      نورا... ادبی فیروزجائی به اشاره به رفعت جایگاه شهید و شهادت از نظر آیات و روایات، گفت: شهادت كلمه طيبه و ميراث انبياء و اولياءالله است و شهداي راه دفاع از ارزش­ها و معارف متعاليه اسلام و مرزهای سرزمینی این کشور اهل بیت(ع)، عابدان سالك و عارفان طريق عشق و معرفتند كه به شوق رضاي حضرت حق و با تأسی از نهضت خونين عاشوراي حسيني از همه تعلقات دنيوي گذشتند و به مقام قرب و اتصال به معبود و فيض ضيافت « عند ربهم يرزقون » وصول يافته­اند و به فرموده امام راحل(ره) « تربت پاكشان تا قيامت مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفاي آزادگان شده است».

      وی رشادت و استقامت شهدا و ايثارگران را مايه عزت، آبرو و حیثیت، ماندگاري و اقتدار كشور دانست و اظهار داشت: انقلاب اسلامی و مملكت ما با رشادت و از خودگذشتگی شهدا از خطر حتمي سقوط نجات يافت، به همین دلیل ما مديون شهدا هستیم و موظفیم که حافظ و مروج دستاوردها و آرمان­های بلند شهدا باشیم و یاد و نام و فرهنگ شهدا را همانند شعائر دینی و عقاید خود از گزند طوفان حوادث و تبلیغات مسموم دشمنان که برای تضعیف روحیه جهادی و انقلابی و ایجاد گسست بین نسلی تلاش می­کند، بدرستی تبیین و به نسل­هاي حال و آينده کشور منتقل کنیم.

      ادبی همچنين بر حفظ هوشمندی و بصیرت انقلابی، وحدت و همدلي حول محور ولايت فقیه­ و كار و تلاش جهادي برای ساختن ایرانی آباد و بالنده به عنوان ضرورت­هاي امروز كشور تأكيد نمود.

       وی در ادامه از ساخت 85 هزار قطعه نيروگاهي طي سنوات گذشته به عنوان دستاورد بزرگ نيروگاه نكا ياد كرد و افزود: در شرايط تحريم سختگیرانه دشمنان تلاش­هاي وسيعي براي بومي­سازي قطعات انجام شد و تاکنون با پیگیری نیروگاه و به فعلیت رسیدن توانمندی تولیدکنندگان داخلی تعداد  2 هزار و دویست قلم از قطعات حساس نیروگاهی بدست توانمند صنعت­گران و توليدكنندگان داخلي بومی­سازی شد.

      ادبی همچنین از حذف کامل سوخت مایع در یکصد روز گذشته از چرخه مصرف نیروگاه خبر داد و افزود: با پیگیری­ های نیروگاه و مساعدت مسئولان ذیربط از 27 خرداد تا کنون به مدت بیش از یکصد روز هیچ سوخت مایعی در نیروگاه مصرف نشد.

      در اين مراسم ذاكر اهلبيت عصمت و طهارت(ع) حاج محمدرضا بذری با قرائت اشعاری در وصف رشادت­های شهدا، در مصائب سالار شهيدان و شهداي جاودان نهضت خونين عاشورا به روضه­ خواني و مدیحه سرایی پرداخت همچنين در حاشيه اين مراسم از یادمان بازسازی شده شهید گمنام و شهدای نیروگاه شهیدسلیمی رونمایی شد.

      خاطر نشان مي­شود كه نيروگاه شهيدسليمي نکا در دوران دفاع مقدس طي سه مرحله در تاريخ­هاي 15 آذر سال 65 ، هفتم مهر 66 و چهارم خرداد 67 آماج شديدترين حملات دشمن بعثي قرار گرفت و در اين بمباران­ها 25 نفر از كاركنان به فوز عظيم شهادت نائل آمدند، اما علیرغم گستردگی خسارات ايجاد شده با همت­های بلند كارکنان دوباره احياء شد و اکنون پس از بیش از 4 دهه کارکرد همچنان بالنده و استوار در عرصه توليد برق کشور حضور مؤثری دارد.

      اين نيروگاه 33 شهيد و بيش از 150 جانباز تقديم آرمانهاي مقدس انقلاب اسلامي نموده است.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها