آخرین اخبار :
کد خبر : 44625 دوشنبه 20 شهريور 1402 محیط زیست و منابع طبیعی

ریزگرد از شرق تا مرکز مازندران را درنوردید

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: گردو غبار از صحرای قره‌قوم ترکمنستان وارد کشور شده و مناطق شرق تا مرکز استان را تحت تاثیر قرار داده است.

سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران درباره گردوغبار به‌ویژه در شهرهای مرکزی و شرقی استان در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: بار دیگر گرد و غبار از صحرای قره‌قوم ترکمنستان وارد کشور شده و مناطق شرق تا مرکز استان را تحت تاثیر قرار داده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به منشاء این پدیده که از صحرای قره قوم ترکمنستان بوده گفت: پس از عبور از شمال و غرب گلستان و دریای خزر، مناطق مرکزی و شرقی استان را تحت تاثیر قرار داده است که نمونه این پدیده نیز در روز شنبه ۴ شهریور۱۴۰۲ به وقوع پیوست.

رضوی با بیان اینکه فراوانی بادهای شرق به غرب استان نسبت به قبل بیشتر شده که موجب پراکنش ریزگردها و گرد و غبار از شرق تا مرکز و حتی غرب استان می شود و همچنین بارش های شرق نسبت به قبل کمتر شده و موجب خشک‌سالی با درجات شدید و بسیار شدید خواهد شد (البته تا قبل از این پدیده نیز شرق استان با بحران کم آبی و خشکسالی دست به گریبان بوده است) و توالی بادهای گرم بیشتر خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی مازندران با تاکید بر اینکه گرد و غبار بر آلودگی هوا اثر می‌گذارد، تصریح کرد: وقوع بادهای شرقی در استان موجب محبوس شدن آلودگی و دپو شدن آن در گستره استان خواهد شد که پیامد آن بروز انواع بیماری های تنفسی، ایجاد حساسیت های پوستی وچشمی، بروز انواع بیماری های خطرناک و در زمان بارش موجب باران‌های اسیدی شده که خاک استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد وتخریب وکاهش محصولات کشاورزی را در پی دارد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها