آخرین اخبار :
کد خبر : 41210 دوشنبه 1 اسفند 1401 فرهنگ

استاندار: مازندران دارای موسیقی اصیل و ریشه دار است

استاندار مازندران با اشاره به اینکه این استان باید به یکی از قطب های اصلی موسیقی فاخر در کشور تبدیل شود، گفت: دولت سیزدهم نگاهی فرهنگی به موسیقی دارد. ‎

به گزارش خبرمازندران به نقل از روابط عمومی استانداری مازندران، سیدمحمود حسینی پور شامگاه یکشنبه در مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر در ساری با عنوان اینکه متولیان فرهنگ و هنر باید برای حوزه موسیقی برنامه‌ریزی بیشتری داشته باشند چراکه موسیقی امروز جزو پرمصرف‌ترین کالاهای فرهنگی در کشور ما و در جهان است، خاطرنشان کرد: مردم در حوزه موسیقی مطالبه دارند و می‌خواهند که بیشتر موسیقی گوش بدهند لذا جشنواره های موسیقی با نگاه محلی و مبتنی بر الگوی اسلامی- ایرانی باید به صورت فصلی برگزار شود.

وی بااشاره به این که سند ملی موسیقی در کشور درحال تدوین است، ادامه داد: دولت سیزدهم نگاهی فرهنگی به موسیقی دارد که برهمین اساس موانع و ضعف‌ها باید کنار برود و موسیقی اصیل اقوام محلی و ملی برجسته‌تر از گذشته نواخته شود تا روح مردم صیقل پیدا کند.

این مسئول اضافه کرد: موسیقی یکی از اصلی ترین مولفه های زندگی امروزین بشر است. مقام معظم رهبری نیز به این موضوع اشاره داشته و فرموده اند: "موسیقی یکی از حقایق عالم است."

وی بیان کرد: قدمت موسیقی در مازندران نیز چندین هزار ساله است. امیری خوانی با نوایی محلی برگرفته از اقلیم طبیعی، فرهنگ غنی و طبع بلند مردم مازندران است.

حسینی پور، گفت: موسیقی فولکلور مازندران با توجه به پیشنیه‌‌ تاریخی قوم ساکن در منطقه، وسعت جغرافیایی و طبیعت زیبا و متنوع از گستره و تنوع زیادی برخوردار است. محدوده فرهنگ مازندران را می‌توان از رامسر تا گلوگاه و تاحدودی فراتر از آن دانست و به دو نیمه‌ شرقی و غربی تقسیم کرد که با حفظ ویژگی‌های مازنی خود تاثیر و تاثر فراوانی بر محیط پیرامونی خود داشته است. این اقلیم سرامیکی در مازندران نشان دهنده تنوع درخشان موسیقایی در مازندران است که باید حفظ شود.

استاندار مازندران اظهار کرد: یکی از مولفه های اصلی مردمی سازی در دولت، استفاده از ابزار هنر است چرا که هنر موجب نزدیکی و همدلی بیشتر می شود، لذا از اصلی ترین برنامه های دولت مردمی در مازندران ترویج بیش از پیش موسیقی بومی محلی است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در باره موسیقی فاخر می فرماید: «سرود وسیله‌ی تبلیغیِ بسیار خوبی است و باب جوانان و نوجوانان است.»، گفت: باتوجه به فرمایشات معظم له می بینیم که سرودی همچون سلام فرمانده چگونه می تواند اتحاد و غرور ملی و انسجام اسلامی را به رخ دشمنان بکشد و این همان قدرت موسیقی است.

حسینی پور، یادآور شد: موسیقی اصیل ریشه در فرهنگ و تمدن ایرانی دارد. یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین منابع موجود در باب موسیقی را ابونصر فارابی ملقب به معلم ثانی تحت عنوان رساله موسیقی کبیر نوشته است که نشان از توجه ویژه فلاسفه بزرگ اسلامی به موسیقی است.

وی بیان کرد: باتوجه به پذیرش میلیونی گردشگر و مسافر در مازندران، این خطه باید به محل تبادل فرهنگی در حوزه موسیقی به ویژه معرفی فرصت های موسیقایی مازندران به مسافران شود. باید بتوانیم از طریق موسیقی، فضای شاد و نشاط آوری را برای مردم عزیز مازندران و مسافران و گردشگران فراهم کنیم.

حسینی پور با بیان این که مازندران دارای موسیقی اصیل و ریشه داری است، یادآور شد: نوای مازندرانی برای هر سلیقه ای آوازی دارد؛ برای هر فضای روحی نیز آوازی دارد. از فضای غم و اندوه تا شادی و نشاط را دربرمی گیرد؛ بنابراین باید بتوانیم درگسترش این فرهنگ اصیل در راستای اهداف والای خود بهره ببریم در غیر این صورت دشمنان و معاندان از این ابزار در راستای مقاصد شوم خود بهره می برند.

استاندار مازندران، تاکید کرد: مازندران باید به یکی از اقطاب اصلی هنر اول یعنی موسیقی اصیل مبتنی بر الگوی های بومی محلی تبدیل شود.

مقام عالی دولت در استان، گفت: دیدگاه های امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و همچنین شهید مطهری در باب هنر و موسیقی جالب توجه است. به نظر می رسد که هیچ تفکری مطلوب تر از نظریه های شهید مطهری دفاع جانانه ای از هنر نکرده است.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها