آخرین اخبار :
کد خبر : 35622 جمعه 23 ارديبهشت 1401 محیط زیست و منابع طبیعی

کشت قراردادی برنج در مازندران ۱۰ درصد بیشتر از سهمیه محقق شد

پرونده کشت قراردادی برنج در مازندران با عقد قرارداد در سطح حدود ۲۷ هزار و ۲۰۰ هکتار برای سال زراعی جاری در حالی بسته شد که این میزان حدود ۱۰ درصد بیشتر از سهمیه در نظر گرفته شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی است.

به گزارش خبرمازندران، وزارت جهاد کشاورزی سهمیه مازندران را در نخستین سال اجرای طرح کشت قراردادی این محصول ۲۵ هزار هکتار تعیین کرده بود، اما آمار نهایی جهاد کشاورزی استان نشان می دهد که سطح زیر کشت قراردادی به ۲۷ هزار و ۱۹۸ هکتار رسیده که در آن قرارداد با ۱۷ هزار و ۶۷۶ کشاورز در ۱۴ شهرستان از ۲۲ شهرستان استان منعقد شده است.

بیشترین استقبال از کشت قراردادی برنج در شهرستان ساری با ۴۰۸۸ هکتار صورت گرفت که ۶۴ درصد بیشتر از سهمیه ای است که از سوی جهاد کشاورزی در نظر گرفته شده بود. سهمیه ساری ۲۵۰۰ هکتار بود.

کشاورزان شرق مازندران شامل گلوگاه، بهشهر، نکا و میاندرود بیشتر از مناطق مرکزی و غربی از کشت قراردادی استقبال کردند. میزان استقبال در گلوگاه ۴۸ درصد بیشتر از سهمیه بود. میاندرودی ها ۳۴ درصد، بهشهری ها ۲۹ درصد و نکایی ها یک درصد بیشتر از سهمیه با جهاد کشاورزی قرارداد کشت برنج بستند.

بیشترین سطح زیر کشت برنج قراردادی هم مربوط به شهرستان بابل با ۶ هزار ۲۹۱ هکتار رقم خورده که ۴۰ درصد بیشتر از تعهد ۴۵۰۰ هکتاری بوده است.

کشاورزان آملی هم از طرح کشت قراردادی برنج بیشتر از سهمیه استقبال کردند. در این شهرستان برای ۳۷۶۸ هکتار شالیزاری کشت قراردادی امضا شد که هشت درصد بیشتر از سهمیه ۳۵۰۰ هکتاری است.

استقبال از این نوع کشت در هفت شهرستان شامل بابلسر، فریدونکنار، محمودآباد، نور، قائمشهر، سیمرغ و جویبار کمتر از سهمیه بود.

کشت قراردادی برنج برای نخستین بار در سال زراعی جاری در کشور به اجرا گذاشته شده است و از سیاست های جهاد کشاورزی دولت سیزدهم به شمار می رود. در مجموع امسال قرار بود کشت قراردادی در سطح ۴۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری کشور اجرایی شود که ۲۵ هزار هکتار معادل بیش از ۵۵ درصد سهمیه مازندران تعیین شد.

گفتنی است، وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم طرح کشت قراردادی محصولات کشاورزی را در گام نخست برای محصولات صنعتی مانند چغندرقند، کلزا و پنبه اجرایی کرد و در گام بعدی به کشت قراردادی سیب‌زمینی و برنج رسید.

لازم به ذکر است، کشت قراردادی مبتنی بر تولید است که مطابق توافق بین خریدار و کشاورز و تعیین شرایط تولید و بازاریابی محصول انجام می شود. در این نوع کشت و کار، خریدار که معمولا شرکت‌ ها و صنایع غذایی هستند موظف به تعیین بهترین الگوی کشت، تامین نهاده‌های تولید با قیمت مناسب، آموزش و ترویج کشاورزان و بازاریابی می شوند. در این نوع کشت تمرکز کشاورزان روی برنامه ریزی تولید محصول باکیفیت با کمترین هزینه ها است و دیگر دغدغه ای برای فروش محصول خود نخواهند داشت.

بر اساس آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران تا کنون حدود ۶۰ درصد نشا کاری انجام شده و پیش بینی امسال جهاد کشاورزی برای کشت برنج در استان ۲۱۵ هزار هکتار است. 

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها