آخرین اخبار :
کد خبر : 31351 دوشنبه 29 آذر 1400 محیط زیست و منابع طبیعی
هفته نامه حس هفتم

پرونده ای برای فینسک و بازیهای پشت پرده اش/ کسی حق صحبت و اعتراض ندارد!

سد فینسک و ماجراهای پیرامون آن روزبهروز ابعاد گسترده تری پیدا میکند. سدی که هنوز اهداف پیدا و پنهان احداث آن به وضوح مشخص نیست و هر روز از هر طرف مسأله و انگیزه جدید مطرح میگردد. یکی از آخرین حواشی آن البته بسته شدن صفحه اینستاگرام دکتر »علی رمضانی پاجی«؛ یکی از فعالان محیط زیست و از پیگیرترین افراد در جلوگیری از احداث این سد و توقف ساخت آن بود، که ما را بر آن داشت درباره علل آن پای صحبتهای این پژوهشگر و فعال اجتماعی مازندرانی بنشینیم و درد دلهای او را بشنویم.

 

اشاره: سد فینسک و ماجراهای پیرامون آن روزبهروز ابعاد گسترده تری پیدا میکند. سدی که هنوز اهداف پیدا و پنهان احداث آن به وضوح مشخص نیست و هر روز از هر طرف مسأله و انگیزه جدید مطرح میگردد. یکی از آخرین حواشی آن البته بسته شدن صفحه اینستاگرام دکتر »علی رمضانی پاجی«؛ یکی از فعالان محیط زیست و از پیگیرترین افراد در جلوگیری از احداث این سد و توقف ساخت آن بود، که ما را بر آن داشت درباره علل آن پای صحبتهای این پژوهشگر و فعال اجتماعی مازندرانی بنشینیم و درد دلهای او را بشنویم.

رمضانی پاجی معتقد است با توجه به اینکه 16 سال جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران در اختیار شخصیتهای سمنانی بود، پروژه احداث سد برای انتقال و تامین آب پروژههای استان سمنان، در کنار تامین آب آشامیدنی اهالی این استان دور از انتظار نبود.

به گفته وی احداث سد در سال 1391 آغاز گردید که در آن مسئوالن کمیسیون آب و بودجه مجلس و معاون سازمان محیطزیست کشور از نمایندگان مازندران بودند؛ امضای آنها پای موافقتنامه احداث سد فینسک هست و همه آنها که شریک شروع این مسأله هستند، باید پاسخگو باشند. در آن زمان قرار شد در ازای تصویب احداث این سد، باقی آب مورد نیاز استان مازندران از طریق احداث سد زارمرود جبران گردد که ،اصلا منطقی نبود؛ چرا که احداث سد جدید 70میلیون مترمکعب چوب نیاز داشت که از طریق قطع درختان 700هکتار جنگل باید تامین میشد! با این عمل از چند جهت به محیطزیست آسیب وارد میشد.
رمضانی پاجی با اشاره به منسوخ شدن احداث سد در جهان به نمونه ایالات متحده استناد کرد و گفت: در آمریکا در سالهای اخیر 18سد را تخریب کردند تا از آسیبهای زیست محیطی آن جلوگیری نمایند. 

این پژوهشگر با اشاره به تامین آب برای کشاورزی بهعنوان یکی از اهداف احداث سد فینسک، گفت: این همه محصولات 
متنوع از جمله برنج و گندم که محصولاتی استراتژیک هستند با این کار به مرز نابودی کشیده خواهند شد؛ برای اینکه در استان سمنان هندوانه بکارند!

وی در بخش دیگری از گفتگو به پیشنهادات جایگزین اشاره کرد؛ احداث تصفیه خانه در دهانه رود تجن به دریای خزر، احداث سد در منطقه لنگر که کشاورزی آبی در آن انجام نمیشود و از این طریق مشکل آب روستاهای آن منطقه نیز مرتفع خواهد شد، و نیز استفاده از آب چشمه علی بخشی از این پیشنهادات بودند.

رمضانی پاجی ضمن تاکید بر حقابه مردم مازندران که از زمان ناصرالدین شاه به آنها تعلق گرفته است و در اسناد نیز موجوداست، از سکوت مسئولان مازندران ابراز تعجب کرد و گفت: از استاندار مازندران که زمان زیادی از حضورشان در این مسند نمیگذرد گلایه داریم که علیرغم درخواست فرصتی برای صحبت و مذاکره در مورد این امر مهم و تاثیرگذار در آینده اقلیمی، زیست محیطی، اقتصادی و حتی اجتماعی و سیاسی استان مازندران، هیچ توجهی نکردند؛ استاندار پیشین، آقای حسینزادگان، دستکم یک جلسه با ما نشست داشتند. البته نمایندگان ساری و میاندورود در این زمینه تلاشهای درخور توجهی انجام دادند اما به دلیل اینکه این طرح ملی است باید از طریق مجلس لغو گردد و این، نیازمند توجه مجمع نمایندگان استان، نماینده ولی فقیه، استاندار و همه مسئولانی است که دلسوز و نگران آینده این خطه هستند. این مسأله فقط مربوط به ساری نیست و در صورت ادامه و احداث سد همه استان ضرر خواهند کرد.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو عنوان کرد: 30میلیون مترمکعب از آب شهرستان ساری از طریق سد شهید رجایی تامین میشود و به همین دلیل در این مورد حتی شهرداری، شورای اسلامی شهر و فرمانداری شهرستان ساری نیز باید دخالت کنند که متاسفانه یا شاهد سکوت آنان هستیم یا حتی بدتر، بخشنامه میکنند که در خصوص سد فینسک کسی حق صحبت و اعتراض ندارد!

این فعال محیط زیست به صحبتها و گزارشهای مسئولان استان سمنان استناد کرد و افزود: 16میلیون مترمکعب هدررفت آب به دلیل فرسودگی لوله های انتقال است که با هزینه بسیار پایینتر از آنچه برای احداث سد لازم است، میتوان با نوسازی سیستم آبرسانی، بخش اعظمی از آب مورد نیاز این استان را تامین کرد.

وی با طرح این سوال که »آیا تجربه چشمه روزیه کافی نیست؟« به نقش مدیرعامل آب منطقه ای مازندران در این قضیه اشاره کرد و گفت: امضای ایشان پای تمام نامه های ننگین در مورد سد فینسک به چشم میخورد.

این فعال محیط زیست با اشاره به وجود مافیای آب در سمنان، به احداث چندین کارخانه تولید آب معدنی و آشامیدنی ارجاع داد و یکی از دلایل تاکید و پافشاری بر احداث سد فینسک را، انتقال آب و صادرات آن از طریق این کارخانه ها دانست.

رمضانی پاجی بر لزوم ممانعت و جلوگیری از ادامه فعالیت پروژه سد فینسک تاکید کرد و گفت: احساس میکنم عده ای به دنبال ادامه خودسرانه فعالیت پروژه هستند که آن را به نقطه ای غیرقابل بازگشت برسانند.تا عملا دیگر نتوان مانع اجرای پروژه شد و مسئولان در عمل انجام شده قرار گیرند.

وی در خصوص حذف صفحه اینستاگرامش؛ پس از انتشار فیلمی که نشان می داد با وجود دستور رییس جمهور مبنی بر توقف پروژه، هنوز این کار عملی نشده، گفت: رییس جمهور نامه ای نوشت که طی آن قرار شد حوزه های آبریز مورد اختلاف سمنان و مازندران طی نشستی بررسی شود. 

وقتی به محل احداث سد مراجعه کردیم و نامه را نشان دادیم، به ما گفتند؛ »نامه را آب بکش و بخور! ما خودمان بودجه داریم و کارمان را انجام میدهیم و کاری هم به دولت نداریم«!

پس از آن، آقای »گلرو«؛ نماینده سمنان، در سخنرانی خود، ما را اراذل و اوباش خواند و ما هم طی اطلاعیه دیگری، خواستار توضیح در خصوص این شدیم که چرا علیرغم دستور صریح رییس جمهور ین پروژه متوقف نمیشود؟ آقای گلرو با توجه به عضویت در کمیسیون امنیت ملی مجلس به دادستان مازندران نامه دادند که صفحه اینستاگرام من که یک صفحه ، کاملا شخصی است، بسته شود. من هم با تلفن همراه به پلیس فتا فراخوانده شدم و صفحه ام حذف شد. این بی سابقه است و 
فکر نمیکنم در هیچ جای جهان، چنین کاری انجام شود.

دکتر رمضانی پاجی در پایان صحبتهایش به »حس هفتم« گفت: از آقای رییس جمهور درخواست دارم، تا وضعیت این پروژه مشخص نشده است، به مازندران سفر نکند!

 

منبع: سید محسن رجبیان/هفته نامه حس هفتم

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها