آخرین اخبار :
کد خبر : 28307 دوشنبه 12 مهر 1400 صنعت
نیروگاه نکا

سي ­و چهارمین يادواره شهدای سرافراز نيروگاه شهيدسليمي نكا برگزار شد.

سي ­و چهارمین يادواره 33 شهيد سرافراز نيروگاه شهيدسليمي نكا و گراميداشت شهداي غيور مدافع حرم وشهدای مظلوم مدافع سلامت استان مازندران به صورت محدود و با رعایت شیوه­نامه ­های بهداشتی در پارك موزه دفاع مقدس شهرستان ساری برگزار شد.

     سي ­و چهارمین يادواره 33 شهيد سرافراز نيروگاه شهيدسليمي نكا و گراميداشت شهداي غيور مدافع حرم وشهدای مظلوم مدافع سلامت استان مازندران به صورت محدود و با رعایت شیوه­نامه ­های بهداشتی در پارك موزه دفاع مقدس شهرستان ساری برگزار شد.

      در اين مراسم كه جمعي از پيشكسوتان عرصه جهاد و شهادت، خانواده­ هاي معظم شهدای نیروگاه و شماری از مسئولان استاني و شهرستاني و کارکنان نیروگاه حضور داشتند، وجیه الله مرادی از فرماندهان سپاه قدس طي سخناني ضمن تجلیل و گرامیداشت یاد ماندگار شهدا، به تبیین نقش رهبران­، ویژگی­های شهدا و عوامل پیروزی در دفاع مقدس پرداخت.

       مرادی عزم ملی وتدبیر سردمداران یک کشور را از شاخصه­های مهم و تعیین کننده در جنگ برشمرد و گفت: هر ایرانی آزاده با مطالعه دویست سال گذشته تاریخ ایران از بی تدبیری رهبران، احساس حقارت و شکست می­کند اما تدبیر حضرت امام(ره) با استعانت از اهل بیت و بسیج عزم ملی مردم تهدید جدی جنگ را تبدیل به فرصت ایجاد جبهه عزت­ آفرین مقاومت در سراسر دنیا نمود که امروزه شاهد شکل گیری و برکات این جبهه با مدل دفاع ایرانی در سطح منطقه و جهان هستیم.

     اين سردار محور مقاومت، دفاع مقدس را الگوی عاشورایی عصر حاضر خواند و انکسار درون را بارزترین ویژگی رزمندگان برشمرد و گفت: رزمندگان در دفاع مقدس با خداباوری، ولایت پذیری، دشمن شناسی و نهراسیدن از دشمن وقدم نهادن در مسیر منتظر واقعی افتخار آفریدند.

      وي با بیان این نکته که در دفاع مقدس با حداقل امکانات به مقابله با دشمن پرداختیم گفت: با توکل به خدا و تکیه به توان داخلی در بعد دفاعی، امروز خمپاره­ های ابتدایی زمان جنگ به تجهیزات مدرن و بازدارنده برای دشمنان تبدیل گردید.

   مرادي با اشاره به روایات شیعه در زمان ظهور حضرت مهدی گفت: طبق روایات شیعه در آخرالزمان دو سپاه سید خراسانی و یمانی باید به کمک مولایمان بیایندکه ما در دفاع مقدس سپاه سید خراسانی را آماده کرده­ایم و در جبهه مقاومت با تدبیرولایت فقیه سرشاخه­ های سپاه یمانی شکل گرفته و انشاالله زمینه ساز ظهور خواهد شد.

در اين مراسم، نمايشنامه ­اي كوتاه و معنوي با محوريت زندگي شهيد والامقام سهراب شمسي از شهداي دومين مرحله بمباران نيروگاه ارائه شد و در ادامه حجت الاسلام ایزدی يكي از ذاكران اهل بيت عصمت و طهارت(ع)، با قرائت اشعاری در وصف رشادت­های شهدا، در مصائب سالار شهيدان و شهداي جاودان نهضت خونين عاشورا به مرثیه ­سرايي پرداخت.

 در ابتداي برنامه نيز مدیرعامل شرکت مدیریت تولیدبرق نکا ضمن خير مقدم به ميهمانان با بیان این نکته که ما مدیون خون شهدا هستیم گفت: تمام شهدای عزیز نیروگاه تا زمانی که به درجه رفیع شهادت نائل شوند با تمام توان در پی دفاع و اعتلای پرچم جمهوری اسلامی ایران بوده­اند.

 محسن نعمتی از برگزاری یادواره بعنوان راهی برای شناخت بیشترو قرب به شهدا یاد کرد و بیان داشت: جنگ ما جنگ معنوی بود و شهدا برای عشق به خدا جنگیدند و وظیفه ماست تا ویژگی ­های مشترک شهدا را مرور کنیم و از آن درس بگیریم و به نسلهای بعد انتقال دهیم.

وي با بیان گوشه­اي از اقدامات ارزنده كاركنان حال حاضر نيروگاه گفت: در سال 1399 حدود 9 درصد افزایش تولید نسبت به سال ماقبل آن داشتيم و با توجه به گذشت بيش از چهار دهه از عمر نیروگاه با برنامه­ ریزی دقیق، انجام پروژه هاي بهسازي، تعمیرات و بهره برداري به موقع و تلاش شبانه­ روزی و جهادي همکاران در شرایط حاد گسترش ویروس کرونا با افزايش توان عملي به ميزان 23 مگاوات، 3 درصد افزایش را نيز درتعهد تولید ساليانه تجربه كرديم و لازم به ذكر است كه در 6 ماهه نخست امسال نيز حدود 7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش در تولید برق داشتيم.

محسن نعمتی به مديريت و بومي سازي حدود 60 هزار قطعه نيروگاهي از سال 1395 تاكنون اشاره کرد و گفت: همکاران و متخصصان نيروگاه با مشاركت و تکیه بر توان سازندگان داخل كشور و از طريق مهندسی معکوس به منظور صرفه جويي و عدم نیاز به کشورهای سلطه جو اقدام به ساخت قطعات نمودند.

وي با بيان اينكه با انجام پروژه بازيابي بخار فلاش و انرژيِ کندانسيت خروجي استيم ايرهيترهاي واحدهاي بخار بيش از يك ميليون ليتر در شبانه روز در آب دمين موردنياز واحدهاي بخار صرفه جويي مي­شود افزود: به مدار آمدن فاز اول آب شیرین کن (SWRO) در مرداد ماه سال جاری به ظرفيت 2000 متر مكعب در شبانه روز نيز موجب جلوگیری از محدودیت تولید برق گردید.

نعمتي اقدامات انجام گرفته در پایگاه مقاومت بسیج شهید عبادیان نيروگاه نكا از سال گذشته تاكنون شامل: 6 مرحله­ كمكهاي مومنانه در قالب 204 بسته­ ، كمك­هاي دوره­اي كميته خيرين بسيج بين نيازمندان استان، هماهنگي و اعزام همكاران در قالب گروه هاي جهادي جهت ياري هموطنان در اقصي نقاط كشور و تامين هزينه مخزن آب براي مردم شريف استان خوزستان را قابل تحسین دانست.

درپایان برنامه نیز تعدادی از همکاران ایثارگر نیروگاه مورد تجلیل قرار گرفتند.

خاطر نشان مي­شود كه نيروگاه شهيدسليمي نکا در دوران دفاع مقدس طي سه مرحله در تاريخ­ هاي15 آذر سال 65 ، هفتم مهر 66 و چهارم خرداد 67 آماج شديدترين حملات هوايي دشمن بعثي قرار گرفت و در اين بمباران­ها 25 نفر از كاركنان به فوز عظيم شهادت نائل آمدند و 93 نفر مجروح شدند، اما اين نيروگاه علیرغم گستردگی خرابی­­هاي ايجاد شده با همت­ بلند كارکنان خود دوباره احياء شد و اکنون با بیش از 4 دهه بهره برداري همچنان بالنده و استوار در عرصه توليد برق در كشور حضور مؤثری دارد.

    اين نيروگاه با احتساب شهدا و جانبازان جبهه هاي حق عليه باطل در مجموع 33 شهيد و 154 جانباز تقديم آرمانهاي مقدس انقلاب اسلامي نموده است.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها