آخرین اخبار :
کد خبر : 28301 یکشنبه 4 مهر 1400 صنعت
نیروگاه نکا

به همت حسین رستمیان از كاركنان نيروگاه نكا : کتاب تاریخ و فرهنگ جامع « تویه دروار» منتشرشد

کتاب « تاریخ وفرهنگ جامع تویه ­دروار » توسط حسین رستمیان کارشناس امور بهره ­برداری بخار نیروگاه شهید سلیمی نکا گردآوری و به زینت طبع آراسته شد.

   کتاب « تاریخ وفرهنگ جامع تویه ­دروار » توسط حسین رستمیان کارشناس امور بهره ­برداری بخار نیروگاه شهید سلیمی نکا گردآوری و به زینت طبع آراسته شد.

نگارنده این کتاب را در 19 فصل تنظیم نمود كه در فصل نخست کتاب به بیان جغرافیا، تاریخچه، نهضت آب، مهاجرت و در فصل بعد به اماکن، کوه­ها و قله ­ها، چشمه های معدنی با خواص درمانی­، غارها، آسیاب های معروف، معادن کلاته ها­، محلات و باغات تویه دروار پرداخته است.

    در فصل سوم خواننده با آداب و رسوم مردمان اين منطقه شامل: آیین ملی عید باستانی نوروز، جشن باستانی هوت هوت، سیزده بدر و آیین مذهبی ماه رمضان و عید قربان آشنا مي­شود و در فصل چهارم بزرگان، افتخارآفرینان، نام داران و شعرای اين منطقه معرفی و مورد تجلیل قرار می گیرند.

      در فصل های پنجم و ششم نویسنده مشاغل، عناوین شغلی و وظایف آنها را بهمراه ادوات و تجهیزات اقتصادی که در مشاغل مختلف کاربرد داشته ­اند تشریح می­کند و در فصول هفتم و هشتم خواننده ضمن آشنایی با بازی های محلی با فعالیت های تیمی آشنا می شود.

      نویسنده در فصل نهم به معرفی خوراک های رایج و اصیل در اين منطقه پرداخته و درفصل های دهم و یازدهم گونه ­های جانوری و گیاهی تشريح مي شود و در فصول دوازدهم تا چهاردهم حکایت ها با گویش محلی تویه درواری ، چیستان های عمومی و ضرب المثل های اصیل اين مردمان بيان مي شود.

     باورها و اصطلاحات در گویش منطقه در فصل پانزدهم و شانزدهم تشریح می شود. در فصل هفدهم و هجدهم نویسنده به پیدایش افعال و اشعار « تویه دروار» مي پردازد و در نهايت ، لغات در زبان و گویش مردمان تویه درواری با ریشه های زبان فارسی، طبری و عربی  در فصل آخر مورد واکاوی قرار می گیرد.

    تويه دروار يكي از دهستان هاي شهرستان دامغان در استان سمنان است كه در بخش اميرآباد در دالاني سبز به طول 25 كيلومتر به خاطر وجود آب گواراي چشمه قلقل جاي دارد و مركز اين دهستان روستاي بزرگ دروار است.

این کتاب را انتشارات  ماتیسا در 498 صفحه و هزار و چهارصد نسخه به صورت مصور و در قطع رحلی منتشر و در دسترس علاقه مندان قرار داده است.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها