آخرین اخبار :
کد خبر : 25240 چهارشنبه 5 خرداد 1400 علم و فناوري
باشگاه خبرنگاران جوان

آیا اسکلت اژد‌های سام در جنگل‌های ساری پیدا شد؟

با پیدا شدن اسکلت موجودی عجیب در جنگل‌های چورت برخی مورخان آن را برخواسته از تاریخ و اژدهای سام و محیط زیست آن را جانوری مربوط به عصر حاضر می‌دانند.

پیدا شدن اسکلت موجودی عجیب در روستای چورت چهاردانگه ساری و انتشار آن در فضای مجازی از چند روز قبل واکنش‌های متفاوتی را بدنبال داشت، اهالی منطقه و فعالان مجازی که بدنبال بازدید بیشتر از این خبر بودند همان ابتدا این اسکلت عجیب را اژد‌ها نام گذاشتند و همزمان برخی شواهد تاریخی از سالمندان مبنی بر وجود اژد‌ها در جنگل‌های چورت نیز ارائه کردند.


برخی کارشناسان فرهنگی و مورخان ساری نیز با استناد به کتاب تاریخ تبرستان اثر ابن اسفندیار احتمال تعلق این اسکلت به جانوری ناشناخته که بومیان منطقه در قدیم آن را اژد‌ها می‌نامیدند مطرح کردند.

این افراد بخش‌هایی از این کتاب که در آن اشاره‌ای به وجود اژد‌ها در جنگل‌های منطقه می‌شد را منتشر کردند که در آن آمده بود"چندی بود که به شهریارکوه (نام قدیم منطقه چورِت) اژد‌هایی پدید آمد که ۵۰ گز بود و آن نواحی تا به دریا و صحرا و کوه وحوش از بیم او گذر نتوانستند کرد.

مردم تبرستان پیش سام –حاکم- شدند و حال عرضه داشتند. سام بیامد اژد‌ها را از دور بدید. گفت بدین سلاح با این هیچ به دست ندارم. سلاحی بساخت و اژد‌ها رفت نزدیک دریا او را به جایگاهی که کاوه‌کلاته می‌گویند دریافت. اژد‌ها سام را بدید حمله کرد. سام عمودی بر سر اژد‌ها زد و اژد‌ها بیفتاد"

کوروس ربیعی رئیس اداره نظارت برامورحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مازندران با تایید پیدا شدن این اسکلت در منطقه چورت شهرستان ساری گفت: بعد از بازنشر این تصاویر کارشناسان محیط زیست به منطقه اعزام و اسکلت این موجود را به اداره کل منتقل کردند.

او افزود: بر اساس نتایج تحقیقات این اسکلت متعلق به گونه‌هایی از سگ سانان است و، چون از همه اندام‌های آن فقط ستون دمی و جمجمه باقی مانده برخی‌ها آن را با اسکلت خزنده‌ها اشتباه گرفتند.

ربیعی تعلق این اسکلت به موجودات خیالی مانند اژد‌ها یا جانوران ناشناخته را قویا رد کرد و از کارشناسان و فعالان فضای مجازی خواست در بیان دیدگاه‌های خود مباحث علمی را مد نظر داشته باشند.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها