آخرین اخبار :
کد خبر : 25223 شنبه 18 ارديبهشت 1400 صنعت
نیروگاه شهید سلیمی نکا

پس از انجام تعمیرات نیمه اساسی: واحد سه بخاري نیروگاه نکا به شبكه سراسري برق كشور پيوست

واحد سه بخاري نیروگاه شهیدسلیمی نكا به ظرفیت اسمي 440 مگاوات، پس از انجام پنجمين تعمیرات نیمه اساسی مجدداً به مدار تولید برگشت.

پس از انجام تعمیرات نیمه اساسی:

 واحد سه بخاري نیروگاه نکا به شبكه سراسري برق كشور پيوست

      واحد سه بخاري نیروگاه شهیدسلیمی نكا به ظرفیت اسمي 440 مگاوات، پس از انجام پنجمين تعمیرات نیمه اساسی مجدداً به مدار تولید برگشت.

      مديرعامل شركت مديريت توليد برق نكا با اعلام اين خبر افزود: اين واحد طبق برنامه­ زمانبندي ، اواخر آبان ماه گذشته به منظور انجام تعميرات نیمه اساسی و ارتقاء آمادگي توليد درتابستان از مدار خارج و پس از انجام فعاليتهاي تعميراتي متعدد در بخشهاي مختلف بدست كاركنان تلاشگر و متخصص نيروگاه، مجدداً با موفقيت به شبکه سراسری برق کشور پیوست.

محسن نعمتي ادامه داد: طبق دستورالعمل شركت سازنده، واحدهاي بخاري اين نيروگاه پس از هر 25 هزار ساعت كاركرد معادل توربين، تحت تعميرات نيمه اساسي و پس از 50 هزار ساعت كاركرد، تحت تعميرات اساسي قرار مي­گيرند، بر همين اساس قبل از اين 8 مرحله تعميرات نیمه اساسي و اساسي در اين واحد انجام و تعميرات اخیر نهمین تعميرات برنامه­ريزي شده در اين واحد از زمان راه­اندازي اوليه در سال  1359 تاكنون مي­باشد.

   وي با اشاره به دشواري و حساسيت كار تعمیرات، نگهداري و بهره­برداري از واحدهاي اين نيروگاه پس از 4 دهه كاركرد، گفت: خوبست که مردم بدانند که با شیوع ویروس کرونا در کشور و در حالی که محدودیت­ها و فاصله­گذاری­های اجتماعی اعمال شده فعالیت بسیاری از مشاغل را محدود و یا به تعطیلی کشانده بود کار و فعالیت در نیروگاه­ها بدون وقفه و مستمر ادامه داشت، لذا همزمانی انجام تعمیرات این واحد با شرایط ویژه دوران کرونا و نگرانی از به خطر افتادن سلامت کارکنان از یکسو و گستردگی حجم کار بدلیل عمر بالای تجهیزات نیروگاه و لزوم آمادگی واحدها همزمان با آغازین روزهای گرم سال، شرایط را بسیار سخت کرده بود، اما همکاران توانمند و متخصص ما مثل همیشه به عشق مردم و برای تأمین نیاز شبکه برق کشور، بار دیگر چالش را به چالش کشیدند و بی­وقفه و با تلاش مضاعف و همت جهادي خود توانستند، ضمن رعایت دستورالعمل­های بهداشتی و مراقبت از سلامت خود، تعمیرات واحد را با موفقيت به سرانجام برسانند.

    نعمتي همچنين با اشاره به احتمال افزایش فزاینده دمای هواي تابستان امسال در کشور افزود: هموطنان ما مطمئن باشند که فرزندان آنان در نیروگاه­ها با تمام توان و بطور شبانه روزی در تلاشند تا در تولید مطمئن و پایدار برق و به تبع آن آسایش مردم خللی بوجود نیاید، اما از مشترکان فهیم تقاضا داریم که مثل همیشه با مدیریت مصرف و رعایت الگوی مصرف بهینه انرژی به خادمان خود در صنعت برق کمک کنند تا انشاء­ا... پیک مصرف تابستان را بدون مشکل سپری کنیم.

       نعمتي همچنين افزود: در طول اين تعميرات اقدامات و فعاليت­هاي مختلفي در بخش­های مکانیک، الکتریک، ابزاردقیق، شیمی و ... صورت ­پذيرفت كه اهم آن به شرح ذيل است: تعميرات اساسي توربین فشار ضعيف شامل: دمونتاژ پوسته ها‏‏، سپر حرارتی، محور، پره­هاي ثابت و متحرك و انجام سندبلاست پوسته ها و ساير قطعات توربين ، تعميرات اساسي ژنراتور، تعمیرات اساسی کندانسور و تعویض اکسپنشن ورودي سمت شرق کندانسور اصلي، انجام جت پرشر کندانسور اصلی، فرعي و كولر­هاي آب سرويس، تعمیرات اساسی اف دي فن ها­ي مكنده هوا، نصب سایلنسرهای ورودی اف دي فن ها ، تعمیرات اساسی فیدپمپ توربيني و فيد پمپ هاي الكتريكي، تعمیرات اساسی پمپ های آب دریا و سایر پمپ ها، تعويض بسکت های لایه سرد و گرم ايرپري هيترهاي 1و2، تعمیرات اساسی پمپ های سوخت و شیمی، بازدید و تعمیرات سيستم ايركانديشن، تعميرات اساسي بويلر، اسيدشويي بويلر، قلياشويي ايرپري هيترها و فاز دوم بويلر، تعویض لوله های استیم کوئل شماره یک، ترميم عايق هاي بويلر، تست و تنظيم سيفتي والو هاي بويلر، تعمیرات اساسی والوهای سیستم های آب دریا‏، آب سرویس، کندانسیت‏، سیستم سوخت­، سیستم ورود هوا، مشعلها، والوهای استاپ و کنترل والوهای بویلر، نصب اتصالات و لوله های مسیر اسیدشويی و والوهای اصلی توربین و محرکهای مربوطه .

      تعمیرات اساسی باسهای 380 ولت و باسهای6.3 كيلوولت و بروز­رسانی سیستم رکتی فایر، تعمیرات اساسی اینورتر ، تعمیرات اساسی الکتروموتورهای 380 ولت سیستم آب سرویس، روغنکاری، ترانس ها و... نيز الکتروموتورهای 6.3 کیلوولت آب دریا، اف دی فن ها، کندانسیت و فید پمپ ها و استارت آپ، تعميرات اساسي ترانسهای اصلی و فرعی، دمونتاژ­‏، ‌سرویس ­و­کالیبره کارتهاي ابزاردقيقي به همراه تعميرات اساسي تجهيزات ابزاردقيقي اعم از كارت هاي درايو، ترموكوپل ها، ترانسميترها و ...

    یادآور می­گردد همزمان با انجام تعمیرات واحد سه بخار، علاوه بر اجرای بالغ بر 8000 فعالیت تعریف شده در برنامه زمان بندي تعمیرات اساسی‏‌، تعداد 41 پروژه نیز درقالب قرارداد فعالیتهای مازاد و غیر معمول، حسب نیاز برنامه­ریزی و انجام شده که از اهم پروژه های مذکور میتوان به ساخت بسکتهای لایه گرم و لایه سرد مربوطه به ایرپری هیترها، ساخت سایلنسرهای ورودی اف دي فن ها، ساخت و تعویض پره های ثابت و متحرک ردیف 1 توربین فشار ضعيف‏، خرید و تعویض باطریهای باطریخانه، تعویض ورقهای كانال ورودي هوا، کانال دود و دودکش و... اشاره نمود.

      لازم به ذکر است كه نیروگاه شهیدسلیمی نکا با ظرفیت اسمي توليد 2214 مگاوات به عنوان یکی از بزرگترین نیروگاه­های کشور، سهم بسزايي در تأمين و پايداري شبكه سراسري برق كشور ايفا مي­نمايد.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها