ساخت بسکتهاي لایه گرم ایر پری هیتر واحدهای بخار نیروگاه نکا
با توانمندي كاركنان نيروگاه شهيد سليمي نكا ساخت بسکتهای لایه گرم ایر پری هیتر واحدهای بخار بومي سازي شد.
با توانمندي کارکنان نیروگاه نکا بومي سازي شد :
ساخت بسکتهاي لایه گرم ایر پری هیتر واحدهای بخار نیروگاه نکا
با توانمندي كاركنان نيروگاه شهيد سليمي نكا ساخت بسکتهای لایه گرم ایر پری هیتر واحدهای بخار بومي سازي شد.
به گزارش معاونت تعمیرات شرکت، به منظور افزایش راندمان بویلر و صرفه جويی در مصرف سوخت واحدها، عملیات ساخت و تعویض بسکتهای لایه سرد و گرم ایرپري هیتر واحدهای یک و دو بخاری نیروگاه شهیدسلیمی نکا، همزمان با تعمیرات اساسی انجام شد.
شرکت مدیریت تولیدبرق نکا با توجه به نیاز واحدهای بخاری نیروگاه به ساخت تجهيز ژانگستروم( گرمكن هوا ) با استفاده از بسکتهاي سرد و گرم و به منظور استفاده از امکانات، تخصص و توانمندیهای کارکنان در راستای ساخت تجهیزات مورد نیاز، با خرید دستگاههای برش و فرم دهی ورق ، از سالهای گذشته بستر لازم جهت ساخت بسکتهای گرم ایر پری هیتر و نيز ساخت فریم(باکس) بسکتهای لایه سرد از جنس کورتن استیل را فراهم نموده است.
بسکتهای لایه سرد بویلرها بدلیل محل قرارگیری، شرایط دمایی و تشکیل شبنم در حالت مازوت سوز بودن در معرض خوردگی بیشتر قرار داشته و به همین دلیل باکس آنها از جنس کورتن با ضخامت 3 میلیمتر و ورقهای داخل آنها دارای لعاب ضد خوردگی اسیدی می باشد. شایان ذکر است بسکتهای لایه سرد (لعابدار) در سنوات گذشته از خارج از كشور تامين مي شد كه امسال برای اولین بار در داخل کشور ساخته شد و در حين تعميرات اساسي واحد يك بخار نصب گردید.
عملیات ساخت و تعویض بسکت واحدهای بخاری نیروگاه شهیدسلیمی شامل: تخلیه ورقهای فرسوده، ترمیم فریمها، برش، فرمدهی و نصب ورقها در فریمها و جوشکاریهای مورد نیاز و در ادامه استقرار در ژانگستروم در مدت 90 روز انجام شد.
در هر نوبت تعویض کامل بسکتهای لایه سرد و گرم واحدهای بخار 440 مگاواتی نیروگاه شهیدسلیمی نکا براي لایه گرم حدود 200 تن و براي لایه سرد حدود50 تن ورق مصرف میشود. برای انجام این کار حدود 16 نفر در بخش تعویض، 10 نفر در بخش برشکاری و ساخت ،6 نفر در بخش جوشکاری و 2 نفر در بخش حمل و نقل به صورت مستقيم فعالیت می نمایند.
استفاده بهینه، بازيافت و جلوگیری از هدررفت انرژي يكي از كلیدیترین مباحث در نيروگاههاي بخاری ميباشد، در بویلرهای نیروگاهی به منظور افزایش راندمان و کاهش سوخت مصرفی از نوعی مبدل حرارتی به نام گرمکن هوا (ژانگستروم) استفاده میشود تا بوسیله آن بتوان انرژی حرارتی گازهای خروجی کوره را کنترل و در جهت افزایش دمای جریان هوای ورودی بکار گرفت.
ژانگستروم، متشکل از استوانهای دوار به نام روتور است که فضای آن با محفظه هایی به نام بسکت که تعداد زیادی ورق موجدار در داخل آن قرار دارد، پر میشود، وجود موج بر روی سطوح انتقال حرارت موجب تحریک بیشتر جریان و افزایش میزان انتقال حرارت میگردد. بسکتها به تناسب محل استقرار و شرایط دمایی به 3 دسته لایه سرد، میانی و گرم روی هم قرار میگیرند.