آخرین اخبار :
کد خبر : 30321 شنبه 8 آبان 1400 دولت و ادارات

تغییر کاربری و ساخت و سازهای بی رویه از مشکلات مهم مازندران

🔸عزیزالله شهیدی فر با بیان این که کشاورزی استان همچون نگینی در کشور می‌درخشد، هرگونه غفلت در بخش پدافند غیرعامل کشاورزی و زیستی استان جبران ناپذیر خواهد بود، گفت: مردم مازندران به ویژه کشاورزان، قدر زمین‌های زراعی و باغی خود را برای کشت و کار در حالی می‌دانند که ارزش زمین‌های آنان به نسبت قیمت محصولات تولیدی قابل مقایسه نیست و این فرهنگ را همه مسوولان ملی و استانی باید قدردانی کنند.

به گزارش خبرمازندران ؛ رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر این نکته که شرایط کشاورزی مازندران با توجه به اهمیت امنیت ملی چنین ایجاب می کند که حفظ زمین اولویت پدافند غیرعامل استان باشد، ادامه داد: تغییر کاربری غیرمجاز و ساخت و سازهای بی رویه از دغدغه های جدی است که البته با صنعتی و مکانیزه شدن فعالیت های کشاورزی مازندران به ویژه ایجاد صنایع وابسته به کشاورزی و همچنین توسعه گلخانه ها و از همه مهمتر توجه به صادرات محصولات مازاد بر مصرف بخش کشاورزی شاهد کاهش این دغدغه هستیم.

🔸شهیدی فر با بیان اینکه این که روزانه ۲۰ هزار تن محصولات کشاورزی مازندران به خارج از استان و کشور صادر می‌شود، افزود: امروز فضای ذهنی مصرف کنندگان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی مازندران نسبت به اهمیت تولید و ارزش گذاری آن تغییر کرده است، یعنی آنان به اهمیت امنیت غذایی استان پی برده و در اجرای طرح‌های کشاورزی همراه هستند.

🔹وی هرگونه انتقاد بر کمبود‌های کشاورزی صنعتی را با توجه به اهمیت امنیت ملی غذایی تولیدات کشاورزی استان حق مردم دانست و در عین حال گفت: بدانید مازندران همواره تصمیم گیر بسیاری از مسایل مواد غذایی استان نیست و تصمیم گیری‌ها جنبه ملی دارد، یکی از این نمونه ها، نوسانات قیمت مرغ است، مازندران تامین کننده مرغ تهران به عنوان پایتخت کشور است و همواره همه مسوولان استان برای تامین مرغ مردم تهران کوشا بوده و تلاش کرده اند و همچنان در حال انجام این کار هستند.

🔸رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نوسانات قیمت مرغ را یک مشکل ملی و بر اساس تصمیم گیری کشوری دانست و ادامه داد: امیدواریم دست دلالان مرغ با تصمیم جدی مسوولان کوتاه شود. 

🔹شهیدی فر با بیان این که نمونه توجه به اهمیت تولید مطابق با مصرف و نیاز مصرف با هدف کنترل قیمت، توسعه کشت گلخانه‌ای لیموترش در استان عنوان کرد و گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، سقف ایجاد گلخانه لیموترش ۱۰۰ هکتار تعینن شده است که ۵۰ هکتار آن محقق شد.

🔸وی ادامه داد: نمونه دیگر اهمیت تولید محصولات کشاورزی و حمایت از بازرگانی آن حذف یارانه برنج وارداتی با هدف توجه به حفظ کشاورزی برنجکاری در استان است که این طرح در واقع کشاورزی استان را امسال نجات داده است.

🔹شهیدی فر گفت: امروز قیمت برنج در استان جایگاهش را به عنوان مهمترین محصول درآمدی کشاورزان استان پیدا کرده است، اکنون برنج کیفی قیمت مناسبی برای تولیدکنندگان و مصرف کننده پیدا کرده است چراکه کشاورزان منطق درستی از قیمت محصولات کشاورزی دارند.

🔸رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران یکی از خدمات بسیار بزرگ پدافند غیرعامل کشاورزی استان را پیشگیری و مقابله با آفت مگس میوه در سال جاری دانست و گفت: امسال اصلا خسارت اقتصادی ناشی از آفت مگس مدیریترانه در باغ‌های مازندران نداشته ایم.
مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی کشور و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور، سالانه هفت و نیم میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها