مدیرکل راه و شهرسازی استان: 10 درصد از کل تردد کشور در راههای ارتباطی استان مازندران جریان دارد.
مهندس نظری مدیر کل راه و شهرسازی استان باتوجه به حجم ترافیک محورهای مواصلاتی استان گفت : 10 درصد از کل تردد کشور در راههای ارتباطی استان مازندران جریان دارد.
به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه شهرسازی استان مازندران مهندس سید محمد نظری مدیر کل راه و شهرسازی استان عنوان نمود : باید نگاه بر این باید باشد که استان مازندران به دلیل نزدیکی و همجواری با پایتخت اگر در 5 سال گذشته تنها در 5 شنبه و جمعه پرترافیک بود اما در حال حاضر در طول ایام هفته، شاهد ما بار ترافیکی سنگینی را داریم و دلیل آن نیز این است که بسیاری از هموطنان ما که ساکن تهران هستند در این اینجا ملک خریدند یا ساخت و ساز دارند و برخی از تهرانیها دارای ویلا هستند و به فراخور زمان به استان ما رفت و آمد دارند و از طرفی دیگر هم ضریب مالکیت خودرو بالا رفته است، شاید در 10 سال گذشته تعداد خودروهایی که در کشور داشتیم زیر 10 میلیون بود اما در حال حاضر فقط تعداد 14 میلیون موتور سیکلت شمارهگذاری شده است و آمار خودروها هم نسبت به 10سال گذشته بیش از2/5 برابر شد و به طور متوسط در هر خانوار ما 2 دستگاه خودرو داریم و باید ایجاد ظرفیت کنیم.
مدیر کل راه و شهرسازی استان مازندران گفت : ظرفیت هم میتواند از طریق ایجاد آزاد راه باشد یا ارتقای راههای موجود فرعی به اصلی و اصلیها را به 4 خطه و راههای روستایی را به راههای فرعی تبدیل کنیم و همه اینها مستلزم تأمین اعتبار است و از طرفی هم حجم تردد و تعداد در بحث نگهداری به شدت اثرگذاراست و روکشهای آسفالتی را باید به سرعت انجام بدهیم.
اگر این کارها انجام نشود، باعث تخریب زودرس زیرسازیها میشود و ما باید از لحاظ ایمنی، نصب علایم افقی و عمودی را جدی بگیریم که همه اینها نیازمند منابع مالی و اعتباری میباشد و باید دراختیار ما قرار بگیرد که ما بتوانیم انشاالله استان مازندران را به جایگاه واقعی خود برسانیم.
وی یادآور شد : موضوع اعتبارباید مورد توجه دوستان ما در سازمان مدیریت و برنامهریزی قرار گیرد و در زمان بودجهنویسی برخی از استانها ازجمله مازندران را باید به شکل ویژه ببینند و نگاه و رویکرد بودجه باید از حالت استانی به فرا استانی تغییر کند و زمانیکه این نگاه حاکم شود ما میتوانیم این تخصیصها را داشته باشیم ضمن اینکه هم باید نمایندگان عزیز تلاش کنند تا در حین تصویب لایحه بودجه با این آمار و ارقام سایر دوستان را و سازمان مدیریت را از عملکرد راههای استان آگاه کنیم و بگوییم تردد در راههای مازندران نسبت به سایر استان ها 3/5 برابر است و منابعی که ما نیاز داریم به اندازه همان 3/5 برابر باشد و انشاالله امیدواریم که تحلیلها و نگاههای کارشناسی که آینده اتفاق میافتد، و ما راههای استان مازندران را در تمامی ابعاد ارتقا بخشیم.
مهندس نظری اظهار داشت : در حال حاضر از ردیف ملی، فقط برای راههای اصلی اعتبار میدهند و کلیه محورهای فرعی و روستایی باید از منابع استانی تأمین بشود منابع استان ما محدود است و نمیتوانند در کمیته برنامهریزی مبالغ آنچنانی برای سایر راهها در نظر بگیرند و این تفکیک هم البته یک مقدار کار ما را سخت کرد و ما الان محورهای اصلی ما محور سواد کوه به سمت تهران، محور هراز، محور کندوان و محوری ساری- تاکام هستند که از ردیف ملی تأمین شدند و باید هم به شکل ویژه به اینها توجه بشود ضمن اینکه محور کناره نیز از ردیف ملی است و مابقی محورها باید از محل اعتبارات استانی تأمین شوند که با وضعیت استان ما که صنعتی هم نیستیم و از لحاظ درآمدی جایگاه خوبی نداریم و محدودیتهای اعتباری که وجود دارد، دشوار است.
وی درخصوص راههای غرب استان گفت :برنامههای متعددی داشتیم مانند محور 2 خطه سواد کوه که تازه به 4 خطه تبدیل میشود اما محورهای غرب استان ما از آمل تا رامسر را درسالیان گذشته 4 خطه شد و در بحث کمربندیهای شهری هم که خوشبختانه پیگیریهای جدی صورت گرفت که کمربندیهای نور، رویان، کمربندی های نوشهر و چالوس تکمیل میباشد و کمربندی تنکابن هم که درحال حاضر مورد استفاده قرار گرفت و تنها در بحث تقاطع های آن امسال مشاور گرفتیم و مطالعات تقاطعهای ورودی و خروجی آن را باید انجام بدهیم که انشاالله بلافاصله بعد از تکمیل این مطالعات، منابع برای اجرای این تقاطع را در دست میگیریم.
مدیر کل راه و شهرسازی استان مازندران گفت : از طرحهای دیگر در غرب استان، 6 شهر کلار آباد، سلمانشهر، عباسآباد، نشتارود و هچیرود است که این 6 شهر از محل سفر ریاست جمهوری، منابعی برای آن درنظر گرفته شد و به طور متوسط با پیشرفت فیزیکی 35 درصد توسط خود شهرداریها در حال اجرا است یعنی سازمان برنامه و بودجه این منابع را در اختیار شهرداریها گذاشت و بیشترین پیشرفت فیزیکی را کمربندی نشتارود داشته که بخش اعظمی به مرحله آسفالت و بهرهبرداری رسید ضمن اینکه ما به این بسنده نکردیم و منابعی در اختیار آنها قرار دادیم و تحت عنوان کنارگذر از چالوس تا رامسر را داریم مطالعه میکنیم که مطالعه فاز 1 آن تمام شده است و مطالعه فاز 2 آن را داریم شروع میکنیم اما نگاه ما این هست که در استان مازندران جهت مدیریت جریان ترافیک باید به سمت ایجاد آزاد راه برویم که درواقع نیاز اساسی استان مازندران است.